به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیام گلستان ، در هیچ جای دنیا قطارهای مترو بدون سامانه کنترل اتوماتیک قطار (ATP) اجازه تردد ندارند، غیر از ایران که دولت رئیسی و شهرداری زاکانی خط متروی پرند را بدون این استاندارد ضروری، ساخته و بهرهبرداری کردهاند. قطار خط پرند که هماینک بدون سیستم ATP در حال فعالیت […]
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیام گلستان ، در هیچ جای دنیا قطارهای مترو بدون سامانه کنترل اتوماتیک قطار (ATP) اجازه تردد ندارند، غیر از ایران که دولت رئیسی و شهرداری زاکانی خط متروی پرند را بدون این استاندارد ضروری، ساخته و بهرهبرداری کردهاند.
قطار خط پرند که هماینک بدون سیستم ATP در حال فعالیت است، همواره در معرض خطر خروج از ریل خواهد بود و در صورت بروز چنین حادثهای در زمان حرکت و سرعت، کاری از راهبر قطار هم برنمیآید و پیامد آن آسیب جانی به مسافران و خسارت مالی به قطارها خواهد بود.
البته پیش از این هم در زمان شهرداری قالیباف، خط چهار مترو بدون ATP مورد بهره برداری قرار گرفت که با سانحه خروج قطار از ریل همراه بود. بعدها در بهره برداری خط هفت هم این رویه ادامه یافت.
اما به نظر میرسد انگیزهی مدیران دولت و شهرداری برای انجام اقدامات نمایشی، بیش از انگیزهی آنها برای حفظ جان شهروندان است.
سامانه کنترل اتوماتیک قطار دارای کاربردهایی همچون نظارت به درهای قطار، کنترل سرعت و جلوگیری از برخورد قطارها با یکدیگر است.
هرچند در خط متروی پرند صرفا یک قطار در حال رفت و آمد است و امکان برخورد وجود ندارد، اما با این شرایط، احتمال خروج قطار از ریل و بروز فاجعه وجود دارد.
اهمیت سامانه ATP به حدی است که در خطوط مترو تهران قطع کردن آن بدون هماهنگی با مرکز کنترل، جرم سنگین تلقی میشود. اما آیا کسی هست که افتتاح خطرساز مترو بدون این سامانهی ضروری را مورد پیگرد قانونی قرار دهد؟
Sunday, 15 September , 2024