به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیام گلستان افتتاح متروی پرند با قطار خیالبافی، به تازگی اقای رییسی از پروژه ی در حال احداث متروی پرند بازدید و با توضیحات مدیران پروژه قول داد، 3 خرداد 1402 پروژه ای که 14 سال پیش اغاز شده و سالهاست مردم این شهر چشم انتظار رسیدن قطار مترو هستند […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیام گلستان افتتاح متروی پرند با قطار خیالبافی، به تازگی اقای رییسی از پروژه ی در حال احداث متروی پرند بازدید و با توضیحات مدیران پروژه قول داد، 3 خرداد 1402 پروژه ای که 14 سال پیش اغاز شده و سالهاست مردم این شهر چشم انتظار رسیدن قطار مترو هستند مورد بهره برداری قرار گیرد.

مسیر ریلی پرند، مسیری است با طول 50 کیلومتر که از طریق توسعه ی خط یک متروی تهران به فرودگاه بین المللی امام خمینی و بعد به پرند می رسد که کلنگ ان در بهمن 1387 با حضور وزرای راه و مسکن و شهرسازی به زمین زده شد. در ان زمان، هدف از احداث این مسیر ، ترغیب مردم به استقبال از پروژه ی چند ده هزاری مسکن مهر در پرند بود.

براساس اعلام مدیرعامل وقت حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید ، در ان موقع قرار بود این پروژه حداکثر تا سال 92 اماده ی بهره برداری شود .ان زمان صحبت از هزینه ی 300 میلیارد تومانی شد.

خوشبختانه بخش اولیه ی ان از ایستگاه شهرافتاب خط یک متروی تهران تا فرودگاه امام خمینی توسط شهردار تهران به طول 28 کیلومتر در تابستان سال 96 با نام خط 8 متروی تهران افتتاح شد، ولی بخش فرودگاه تا پرند که البته کلنگ اولیه ی ان همان سال 87 از پرند زده شد ، هنوز به اتمام نرسیده است و همانطور که گفته شد اخیرا با حدود 70درصد پیشرفت کل مورد بازدید و قول جدید مسئولان مربوط برای افتتاح تا 3 خرداد 1402 داده شد.

با توجه به اینکه متروی تهران هم اکنون با کمبود حداقل 100قطار ( 700 واگن ) برای خطوط موجود در حال بهره برداری مواجه است ، لذا برای اینکه این قول از حالت پیشرفت نمایی به واقع گرایی برسد لازم است هم اکنون در بودجه ی 1402 مبلغ حداقل 3 هزار میلیارد تومان برای تامین تجهیزات متحرک تامین و قرار داد ساخت و تامین قطار ها با واگن سازان داخلی منعقد شود.

متاسفانه هنوز چنین مبلغی در قانون بودجه 1402 در بخش هزینه ها برای تکمیل متروی پرند در نظر گرفته نشده است. امید است سازمان برنامه و بودجه برای قول به رییس جمهور اهمیت قائل شود و برای جلوگیری از پیشرفت نمایی ، تامین اعتبار برای این اقدام مثبت را در نظر بگیرد.

افتتاح متروی پرند با قطار خیالبافی ،وعده هایی که برخی از مدیران کشور می دهند انقدر با وضع موجود کشور فاصله دارد که حتی اگر بخشی از ان هم محقق شود شاهکار است، اما در عمل شاهد هستیم به جای پیشرفت  در شاخص ها پسرفت اتفاق می افتد و ریشه ی نارضایتی و مشکلات اجتماعی ، معیشتی و اقتصادی کشور هم شکاف میان فضا و زمین، وعده و عمل و واقع گرایی با خیالبافی است که فقط می توان به ان عنوان پیشرفت نمایی یا فعال نمایی بجای واقع گرایی و عملگرایی اطلاق کرد./ اعتماد