به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیام گلستان خودروي آب‌ سوز کجاست؟ طرح‏‌هايي از سوي برخي نمايندگان و دولتمردان مطرح مي‏‌شود که قابل تامل است، مانند آنچه روز دوشنبه نماينده رباط ‌کريم و بهارستام بيان کرد. حسن نوروزي گفت: «يکي از متخصصان ايران خودروی ابسوز  توليد کرده و معتقد است مي‏‌توان با 10 ميليون تومان همه خودروها […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیام گلستان خودروي آب‌ سوز کجاست؟

طرح‏‌هايي از سوي برخي نمايندگان و دولتمردان مطرح مي‏‌شود که قابل تامل است، مانند آنچه روز دوشنبه نماينده رباط ‌کريم و بهارستام بيان کرد. حسن نوروزي گفت: «يکي از متخصصان ايران خودروی ابسوز  توليد کرده و معتقد است مي‏‌توان با 10 ميليون تومان همه خودروها را آب‌سوز کرد. با اين کار آلودگي هواي مراکز استان‏‌ها و تهران رفع مي‏‌شود.» ترافيک تهران مشکل بزرگي است و اقداماتي مانند طرح کاهش آلودگي هوا نتوانست علاجي براي اين مشکل باشد. اما ارائه مطالب عجيب از سوي نمايندگاني که بايد اطلاعات حداقلي از موضوعات داشته باشند، قابل تامل است.

💠 برخي خودروی آب‏‌سوز مورد اشاره حسن نوروزي را يک ادعا و نظريه‏‌اي در مورد يک نوع خودرو دانستند که انرژي خود را به‏‌طور مستقيم از آب تأمين مي‏‌کند. اين نوع از خودروها موضوع ثبت اختراعات متعدد بين‏‌المللي، روزنامه‏‌ها و مجلات علمي، تلويزيون و وب‌سايت‏‌ها بوده‏‌اند. مشخص شده ‌است ادعاهاي اين چنيني فاقد مباني علمي بوده و شبه‌علم است.

💠 ماجرا در ايران از روزي آغاز شد که در يک فيلم مجازي، شخصي شيلنگ آب را داخل باک پژو 405 قرار مي‏‌داد. بعد خودرو را استارت مي‏‌زد و راه مي‏‌افتاد. همين فيلم پاي مدعي اين اختراع را به شبکه سوم سيما و برنامه صبحگاهي رضا رشيدپور کشاند. جاسمي مدعي شد با هزينه 600 هزارتومان مي‏‌تواند يک خودرو را از «بنزين‏‌سوز» به «آب‏‌سوز» تبديل کند!

💠 علاءالدين جاسمي‌ زرگاني اشاره داشت که در سال 96 در توضيح ماشين آب‏‌سوزگفته بود: «اين خودرو با آب کار مي‏‌کند و کاملا دوستدار محيط ‌زيست است. براي استفاده از آب به‌جاي بنزين و گازوئيل در اين خودرو نيازي به تعويض کليات خودرو نيست و با هزينه بسيار اندک اين جابه‌جايي سوخت امکان‌پذير است.»

💠 پس از آن عضو هيات علمي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي ادعاهاي جاسمي را رد کرد. شهرام آزادي در گفت‏‌وگو با ايسنا در رابطه با ادعاي امکان حرکت خودرو با آب به‌جاي بنزين، اظهارکرد: تمام اين ادعاها و ديگر ادعاهاي مشابه بدون هرگونه مبناي علمي و کارشناسي بوده و نوعي عوام‏‌فريبي براي مقاصد خاص است.

💠 وي با بيان اينکه اگر مبناي علمي براي به حرکت در آوردن خودرو با آب به‌جاي سوخت‏‌هاي متعارف همچون بنزين وجود داشت، خودروسازان جهاني بايد تاکنون به اين فن‏‌آوري دست مي‏‌يافتند، خاطرنشان کرد: خودروسازان خارجي سالانه ميلياردها دلار با استفاده از برترين متخصصان براي تحقيق و توسعه در صنعت خودرو هزينه مي‏‌کنند ولي با اين حال تاکنون هيچکدام از اين مراکز ادعاي توليد خودروي آب‏‌سوز را نداشته‏‌اند.

💠 عضو هيات علمي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي ادامه داد: بنابراين بايد از مدعيان تبديل‌کردن خودروهاي متعارف به خودروي آب‏‌سوز پرسيد چگونه مدعي دست‌يافتن به چنين فناوري با منابع و امکانات محدود خود شده‏‌اند، در حالي‏‌که مراکز ميليارد دلاري خارجي تاکنون چنين ادعايي نداشته‏‌اند.خودروي آب‌ سوز کجاست؟